MAZDA 3 WEET IEDEREEN WEER TE VERRASSEN.

Wat ik bij Mazda heel bijzonder blijf vinden is dat zij hele oude Japanse filosofieën en tradities naar de huidige tijd weten te brengen en toe te passen in hun auto’s. Ook bij de nieuwe Mazda 3 is men uitgegaan van de principes van Jinba Ittai en KODO. Bij het Jinba Ittai principe gaat het om de eenheid van bestuurder en auto wat het rijplezier vergroot en KODO gaat over de beweging die is vertaald naar de vormgeving. Het interieur van de Mazda 3 is dus gebouwd rond de bestuurder waardoor deze perfect zit met alle instrumenten in één oogopslag en direct binnen handbereik. Daarnaast is het interieur heel mooi afgewerkt met hoogwaardige materialen en is hij standaard uitgerust met voorruitprojectie, een in het oog springend 8,8-inch TFT-kleurendisplay met bediening via centrale HMI Commander. Natuurlijk zijn de auto’s van de allernieuwste snufjes op het gebied van veiligheid en comfort voorzien. Ook zijn alle zitplaatsen voldoende ruim in de hoogte en breedte met ook genoeg beenruimte. En je kan met het hele gezin voldoende bagage meenemen als je op vakantie ga. Dus het Jinba Ittai principe is ruimschoots toe gepast.

Mazda 3 KODO, ziel van de beweging.

Voor KODO kijken we naar het exterieur. Wat toch wel opvalt is dat hij wat lijkt op de Mazda 6, maar wel met een unieke uitstraling. Zijn de CX-en stoer en robuust, de Mazda 3 is elegant. Mazda 3 is de zevende generatie van dit model en wordt uitgebracht in een ruime hatchback- en een sportieve sedan variant. De Mazda 3 is eerst volledig met de hand in een kleimodel op ware grote gemaakt door de beste Japanse vormgevers die al voelend en voorzichtig schavend de beweging in het prachtige KODO-lijnenspel hebben gebracht. Geen enkele computer is hiertoe in staat. De auto heeft nergens scherpe lijnen en hoeken maar alles vloeit samen tot één geheel. Het leuke is ook dat de schaduwen die op de auto vallen vanuit elk gezichtspunt de lak een ander aanzien geven.

Mazda blijft uniek.

Door de filosofieën van Mazda nemen hun auto’s ook een unieke positie in de autowereld in. Veel autofabrikanten werken samen door auto’s van verschillende merken op hetzelfde platvorm te bouwen. Dit mag dan wel kostenbesparend zijn, maar het nadeel is wel dat steeds meer auto’s op elkaar zijn gaan lijken. Zo bezien zijn de Mazda’s pareltjes op de weg wat nog wordt vergroot door een aantal prachtige kleuren van Mazda.

Mazda 3, Onder de motorkap.

Maar zoals ze in de commercial zelf al zeggen zit de schoonheid van deze auto onder de motorkap. Ik heb al eens eerder geschreven dat ze bij Mazda er niet zo erg stellig in geloven dat de elektrische auto het antwoord voor de toekomst is. Zeker niet op korte termijn omdat de elektriciteit minder groen is dan wel eens wordt voorgesteld en ook de grondstoffen voor de accu’s hebben zo hun milieuproblemen. Daarbij komt dat de elektrische auto’s erg duur zijn, hun actieradius klein en je kan er bij de meeste geen caravan of aanhangwagentje achter hangen. Bij Mazda verwachten ze dat de waterstof motor meer kans van slagen heeft, maar het duurt nog wel een tijd voor de infrastructuur hier klaar voor is. Kortom zolang er geen goed alternatief is voor de fossiele brandstofmotor blijft Mazda hier flink in investeren om deze zuiniger en vooral schoner te maken. Met de nieuwe Skyactiv motoren in de Mazda 3 laten ze zien dat dit heel goed mogelijk is, zowel in de benzine- als dieselvariant.

Er is nu een keuze uit de Skyactiv G 122 pk en Skyactiv D 116 pk met een handgeschakelde zesbak of een automaat. In de tweede helft van dit jaar verschijnt er de 181 pk sterke Skyactiv X benzinemotor met compressie-ontsteking. Kortom ook hierin valt aardig wat te kiezen en wat de uitvoeringen betreft, deze zijn er in twee uitrustingsniveaus t.w. Comfort en Luxury.

Mazda 3, Wat gaat hij kosten?

De prijzen van de nieuwe Mazda 3 beginnen bij € 27.160,- voor de Hatchback benzine uitvoering en de Sedans starten op € 27.660,-. Leasen kan natuurlijk ook en daar begint de kassa te lopen bij € 359,- per maand.

Written by
Jos Huffmeijer

In 1994 raakte ik bijzonder gepassioneerd door de drank cognac. In de jaren daarna bouwde ik mijn kennis hiervan uit en startte in 1998 mijn bedrijf Le Nez Promotion om professioneel het mooie distillaat cognac te gaan promoten. In 2004 werd ik ambassadeur van Rémy Martin cognac waar ik mij nog steeds met heel veel plezier voor inzet.
Sinds ’n jaar of 5 schrijf ik ook voor B4men over drank en auto’s wat ik heel leuk vind en hier heel veel plezier aan beleef. Dat hoop ik nog vele jaren te blijven doen.

View all articles
Written by Jos Huffmeijer