Ford KUGA Plug-in-Hybrid een heerlijke en schone auto.

De blauwe ford Kuga voor een vuurtoren

Ik heb de indruk dat al het halleluja gejubel over de elektrische auto’s wat aan het verstommen is. Althans met de elektrische auto’s in de prijsklasse tot 50.000 euro. In het segment van rond de 100.000 euro worden er nog steeds heel wat elektrische auto’s verkocht. Hier moeten we dan wel in aanmerking nemen dat het veelal gaat om geleasete zakenauto’s met vaak een eigen elektriciteit voorziening op de zaak en bij de berijder thuis. Het zijn ook de auto’s met een behoorlijke actieradius waarbij de auto’s in het segment tot de 50.000 euro het hooguit met de helft moeten doen. Daar komt ook nog bij dat er onder een elektrische auto geen trekhaak kan worden geplaatst waardoor je hiermee niet met je caravan de weg op kan. En openbare laadpalen zijn niet altijd bij je in de buurt of beschikbaar en vaak is het ook niet mogelijk om er een bij je huis neer te zetten. En wat dacht je als je met een lege accu op de snelweg komt te staan?

Kortom er beginnen wat “storinkjes” in het enthousiasme voor de elektrische auto te komen. Hoewel kleine elektrische auto’s het in de stad en voor kleine ritjes heel goed doen.

Maar wat heb je dan voor mogelijkheden als je milieuvriendelijk wil rijden en het liefst van de fossiele brandstof af wil? Veel alternatieven zijn er niet. De ontwikkeling van de waterstofmotor staat op een heel laag pitje. Er is hiervoor geen infrastructuur en het bouwen van zo’n tankstation is heel duur en het zijn gigantische bouwwerken. Ook in het buitenland zijn er maar heel weinig tankmogelijkheden.

Het enige bruikbare alternatief is een hybride auto, Je hebt hierbij dus een elektro- en een verbrandingsmotor. De voordelen van een hybrideauto zijn dat ze veel minder uitstoot hebben, een lager verbruik, geen BPM bij aankoop van een nieuwe auto en minder bijtelling voor leaserijders. Hierdoor verdient een hybrideauto de hogere aanschafprijs binnen 4 à 5 jaar of na 70.000 km terug en je hebt toch een auto met een groen imago.

Geen wonder dus dat veel autofabrikanten flink investeren in hybride. En omdat het complete aandrijfsysteem veel ruimte in beslag neemt zijn het ook vaak SUV’s.

De KUGA SUV Plug-In-Hybrid

Vorige week was ik op pad met de splinternieuwe Ford KUGA SUV Plug-In-Hybrid. Een hele mond vol voor een auto met een verbrandings- en elektromotor, waarvan de accu wordt geladen tijdens het rijden maar ook via een stekker.

Ontwerpers met passie en vakmanschap

De KUGA ziet er aan de buiten kant goed uit. Hij is zowel mooi strak gelijnd als stoer en dynamisch. Hij oogt krachtig maar ook heel stijlvol en representatief zodat je er ook zakelijk heel goed mee voor de dag kan komen.

De nieuwe KUGA is de eerste SUV van Ford die gemaakt is op het nieuwe C2- platform. Dit platform draagt bij aan een betere aerodynamica, een gewichtsverlies t.o. van de vorige KUGA van 80kg en een lager brandstofverbruik.

Het lijnenspel van de KUGA loopt heel mooi samen naar de voorgrill. Doordat de daklijn wat lager is krijgt hij ook een energieke uitstraling. 

Door de langere wielbasis heeft hij een hele goede en stabiele wegligging waardoor hij ook veel rustiger rijdt. Het voor Ford toch al kenmerkend fijne sturen maakt hem wat mij betreft tot de best sturende auto waar ik ooit in heb gereden.

Maar nu loop ik even vooruit op al het andere moois van deze auto. Want kijk je naar de details aan de buitenkant dan zie je toch wel meteen dat de ontwerpers niet alleen heel professioneel en vakkundig met de KUGA bezig zijn geweest, maar zeker ook met heel veel passie en plezier.

Doe je een portier open dan zie je een ruimte die je niet zou verwachten. Het interieur ziet er ook prachtig uit. Er zijn hele mooie materialen gebruikt die een luxe uitstraling geven. De afwerking is heel mooi en sportief, passend bij deze SUV. Alle knoppen lekker overzichtelijk bij de hand en ook de passagiers ontbreekt het aan niets als je kijkt naar bijvoorbeeld de infotainment mogelijkheden.

Ook de achterste passagiersstoelen zijn verschuifbaar zodat iedereen voldoende beenruimte heeft en als je wat meer bagageruimte nodig hebt schuif je de tweede zitrij een stuk naar voren en heb je een bagageruimte van maar liefst 645 liter. Dan kan je aardig wat meenemen. Alle zetels zitten voortreffelijk en zijn ook heel mooi afgewerkt. De KUGA is voor het eerst verkrijgbaar met verwarming van de buitenste stoelen op de achterbank.

De nieuwste veiligheidstechnologie

Maar belangrijk is ook dat de KUGA is uitgerust met technologieën die niet alleen het comfort verhogen maar ook belangrijke informatie doorgeeft aan de bestuurder. Hierbij is het FordPass Connect-modem van groot belang voor de nieuwe functies zoals het laadniveau van de batterij, het zoeken naar een laadstation. Er zijn hierbij meer dan 125.000 laadnetwerken in 21 landen beschikbaar. Verder kan je met de FordPass vooraf laadtijden instellen om wisselende elektriciteitstarieven zo goed mogelijk te benutten e.d..

Ook kun je door dat systeem de auto op afstand openen en vergrendelen en helpt het je om je auto terug te vinden op een drukke parkeerplaats (Vehicle locator) en de Vehicle Status functie geeft informatie over brandstofniveau, alarm en onderhoudsinterval.

Natuurlijk heeft de KUGA nog veel meer nuttige, veilige, mooie en leuke dingen aan boord maar dat is allemaal niet in dit verslag te beschrijven. Dus dat moet je maar bij een Forddealer gaan bekijken.

De motor

De KUGA Plug-In Hybrid is voorzien van een 2.5-liter viercilinder Atkinson-benzinemotor, een elektromotor/generator en een 14.4 kWh lithium-ion batterij. Het systeemvermogen bedraagt 165 kW (225 pk). De KUGA Plug-In Hybrid kan tot 56 kilometer (WLTP, 72 kilometer NEDC) volledig elektrisch, en dus emissievrij, rijden. Het brandstofverbruik is vastgesteld op 1.4 l/100 kilometer met een CO2-uitstoot van 32 g/km (WLTP).

Ford brengt in Nederland alleen de KUGA Plug-In Hybrid die is gekoppeld aan een nieuwe, intelligente 8-traps automaat. En de 1.5 EcoBoost benzinemotor die gekoppeld is aan een handgeschakelde 6-traps transmissie.

Je hebt als bestuurder de beschikking over vier rijstanden: EV Auto, EV Now. EV later en EV Charge.

Uiteraard is de KUGA uitgerust met intuïtieve en comfort verhogende assistentiesystemen waaronder de FordPass Connect-modem waarmee allerlei voertuigfuncties kunnen worden bediend. Maar ook nieuwe systemen zoals Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane-Centring, de adaptieve bochtenverlichting en verkeersbordenherkenning. De Head-up display laat je als bestuurder de ogen op de weg houden en de Active Park Assist laat de KUGA met één druk op de knop volledig automatisch in- en uitparkeren.

En de prijs

De nieuwe KUGA is er in drie uitvoeringen t.w.: Titanium, ST-Line, Vignale (volgt later dit jaar). 

De prijzen zijn vanaf € 35.075, – voor de Titanium, vanaf € 37.825, – voor de ST-Line en vanaf 

€ 43.740, – is de Vignale te koop.

Hele nette prijzen voor een auto van dit kaliber en kwaliteit.

Een hele prettige auto deze nieuwe KUGA

Het rijden met deze nieuwe KUGA was een feest. De auto rijdt soepel, stuurt heel direct en heel prettig, hij is overzichtelijk zowel naar buiten toe als op de instrumenten. Het is een auto om bij wijze van spreken in te wonen. En niet vergeten, hij is heel veilig. Deze KUGA heeft bij de crashtests van Euro NCAP maar liefst de maximale score van vijf sterren gekregen.

Je zal wel denken: “zitten er dan helemaal geen nadelen aan deze auto?” Goede vraag natuurlijk maar ik kan je met mijn hand op mijn hart zeggen dat ik er niet één heb kunnen ontdekken.

Jos Huffmeijer, voor B4men.

Foto’s: Ford/Louis Blom en B4men

Written by
Jos Huffmeijer

In 1994 raakte ik bijzonder gepassioneerd door de drank cognac. In de jaren daarna bouwde ik mijn kennis hiervan uit en startte in 1998 mijn bedrijf Le Nez Promotion om professioneel het mooie distillaat cognac te gaan promoten. In 2004 werd ik ambassadeur van Rémy Martin cognac waar ik mij nog steeds met heel veel plezier voor inzet.
Sinds ’n jaar of 5 schrijf ik ook voor B4men over drank en auto’s wat ik heel leuk vind en hier heel veel plezier aan beleef. Dat hoop ik nog vele jaren te blijven doen.

View all articles
Invalid OAuth access token.
Written by Jos Huffmeijer