Filmrecensie: Jurassic World Fallen Kingdom

Wie is er nou niet opgegroeid met de gigantische dinosauriërs op zijn of haar beeldscherm? De Jurassic Park trilogie (1993 – 2001) is een mijlpaal onder de filmliefhebbers. Nu met de vernieuwde Jurassic World achter ons en Jurassic World: Fallen Kingdom op de deurmat ligt is de rek er zeker nog niet uit. Maar maakt Jurassic World: Fallen Kingdom de hype ook echt waar? De film is geproduceerd door Universal Studios en geregisseerd door Juan Antonio Bayona (A Monster Calls, The Impossible).

To hunt or to be hunted at!
Het eiland Isla Nublar, de broedplek van al het prehistorische organisme, heeft te kampen met een vulkaan die het op puntje van uitbarsten staat. Er moet een reddingsactie op touw gezet worden aan de hand van een gespecialiseerd team. Dit team bestaat onder anderen uit manager Claire Deering (Bryce Dallas), waaghals Nick van Owen (Chris Pratt), technerd Franklin Webb en de vlijmscherpe Daniella Pedina. Het team is opgetrommeld om de dinosauriërs bij lava en as vandaan te halen en een veilig onderkomen te geven. Meerdere instanties hebben hier echter lucht van gekregen en het vinden van een veilig onderkomen blijkt daarom zo eenvoudig nog niet..

De kracht van deze film (en franchise in het algemeen)
De Jurassic’ films staan over het algemeen niet bekend om de intrigerende, gelaagde plots. Waar ook deze film wat mij betreft weer wel in slaagt, is het overbrengen van spanning en spektakel. Als je een beetje fan bent, weet je precies waar ik over praat als ik het heb over de scenes waarbij de hoofdpersonages meerdere keren
achtereenvolgend uit de woest happende, vlijmscherpe tanden van de prehistorische schepsels weten te blijven. Fallen Kingdom bestaat uit een achtereen schakeling van spannende achtervolgmomenten, afgewisseld met character building en (soms iets te voor de hand liggende) dialogen. Dit gezegd hebbende kan ik zeker wel stellen dat deze film een gezonde dosis aan spanning met zich meebrengt.

Uitbouw van de personages
Bij mij krijgen films automatisch al een pluspunt wanneer de personages in de eerste instantie heel verschillend van elkaar neergezet worden, maar vooral wanneer de persoonlijke verhaallijnen goed door elkaar heen lopen. In Jurassic World: Fallen Kingdom was ik positief verrast door de manier waarom bepaalde personages uitgediept werden en uiteindelijk met elkaar verbonden werden. Ook is het acteerwerk van vooral Chris Pratt (Guardians of The Galaxy, Passengers) en Bryce Dallas Howard (Spiderman 3) erg strak neergezet. Als kers op de taart opent en sluit Jurassic-veteraan Ian Melcolm (Jeff Goldblum) de film, om het stukje nostalgie nog iets te doen versterken.Jurassic….’World’
De cast is on point, het verhaal is eenvoudig maar voldoende, maar de omgeving van het eiland is echt fantastisch. Deze groene jungle- oerwoudsetting leent zich uitstekend voor het kat- en muis spelletje tussen de dinosauriërs en het specialistenteam. Erg jammer vind ik het dus dat dit al gauw afkapt wordt door een (zonder te spoilen) twist in het verhaal, waardoor het hele zooitje aan het vaste land verdergaat. Uiteraard is het verhaal hiernaar geschreven. Toch voelt het voor mij als een gemiste kans. Er had meer gebruikt gemaakt kunnen worden van de tropische eilandsfeer – daar waar dat bij de vorige delen wel (meer) het geval was.

Hyped voor een vervolg?
De iets gemakkelijk aanvoelende verhaallijn en het switchen van filmlocatie weegt niet op tegen alle toffe aspecten van deze film. De delen hiervoor waren heerlijk popcornvermaak voor een eenmalige zit in de bioscoop, maar Jurassic World: Fallen Kingdom heeft toch nèt wat meer te bieden. Met andere woorden, deze komt op het lijstje te staan met ‘later nog een keer bekijken’. Top ervaring!

Jurassic World Fallen Kingdom draait vanaf 6 juni in de Nederlandse bioscopen. Benieuwd welke film we hierna als eerst onder de loep nemen? De volgende review gaat zijn van de keiharde actiethriller Hotel Artemis (Jodi Foster, Jeff Goldblum). Blijf B4men.nl dus nauwlettend in de gaten houden.

Winnaars van de Facebook-actie:

• Robin Vaessen
  • Eddy-Paul Bakker