MuziekMuziek

De nieuwe Vespa GTS 2022

De nieuwe Vespa GTS 2022

De nieuwe Vespa GTS 2022: De Vespa GTS staat bekend als een van ’s werelds meest gewaardeerde en geliefde tweewielers ooit! Hij heeft het vaandel overgenomen van de legendarische ‘Vespone’, zoals Vespa’s met de grootste en strikt stalen carrosserie altijd zijn genoemd. Dit is een zeer elegante Vespa voor in de stad. Echter ook zeker voor iedereen die graag op reis gaat en op zoek gaat naar avontuur dit vanwege de krachtige motoren.
De serie grote Vespa’s werd gelanceerd in 2003 met de komst van de Vespa Granturismo 125 en 200 en groeide verder in 2005 met de komst van de GTS 250. De serie werd steeds krachtiger dankzij een toename van de cilinderinhoud tot 300 cc. In 2016 kreeg de Vespa GTS ook de beschikking over de i-get-motoren met cilinderinhoud 125cc. In 2019 debuteerde de 300 hpe motor met meer dan 23 pk, de krachtigste motor ooit op een Vespa, en de versie SuperTech, de eerste Vespa met een grote carrosserie die werd uitgerust met een TFT- kleurendisplay.

De Vespa GTS-serie nog verder verbeterd in 2023

In 2023 wordt de hele Vespa GTS-serie nog verder verbeterd. Vespa’s unieke styling wordt gecombineerd met een reeks technische innovaties die de veiligheid, het comfort en de aandacht voor stylingdetails nog meer verhogen.
Het De nieuwe serie Vespa GTS heeft een rijke standaarduitrusting. Er zijn vier uitvoeringen, elk met zijn eigen persoonlijkheid: de klassieke en ultra-elegante Vespa GTS, de moderne GTS Super, de pittige GTS SuperSport en de hyper-technologische Vespa GTS SuperTech.
Elke uitvoering is verkrijgbaar met twee verschillende, efficiënte motoren: de bekende en populaire 125 i-get eencilindermotor en de 300 hpe (High Performance Engine), een van de meest recente producten van de motortechnologie van de Piaggio-groep. Deze technologie is gericht op het creëren van steeds geavanceerdere en efficiëntere motoren met minder uitstoot en brandstofverbruik.

Tijdloze stijl met aandacht voor elk detail 

‘Centro Stile’, het Stijlcentrum van de Piaggio Groep, heeft de moeilijke taak om de styling van producten die het Italiaans design al wereldwijde bekendheid hebben gegeven nog verder te ontwikkelen. Het Centrum gaat deze uitdaging aan voor elk nieuw model in de Vespa-serie, zo ook voor de nieuwe Vespa GTS. En opnieuw is het resultaat uitmuntend: het magische evenwicht tussen traditie en moderniteit dat voortvloeit uit de lijnen van de GTS is behouden en verfijnd met bijna maniakale aandacht voor het kleinste detail. Hierdoor is de visuele kwaliteit tot nooit eerder bereikte hoogten gestegen.
Dit wordt meteen duidelijk door het voertuig van de voorkant te bekijken: de zijlichtelementen fungeren als dagrijverlichting en de richtingaanwijzers gebruiken nu led-technologie en zijn perfect geïntegreerd in het beenscherm zonder zichtbare bevestigingen. Ook veranderd zijn: de onmiskenbare ‘stropdas’ (, die nu kleinere, meer dynamische sierranden heeft),, de roosters aan weerszijden van het beenscherm en het voorspatbord , dat meer taps toeloopt. De carrosserie is zoals altijd versierd met een metalen profiel, dat nu in verschillende afwerkingen wordt aangeboden, afhankelijk van de uitvoering.

Het stuur, waarin de karakteristieke ronde ledled-koplamp is ingebouwd, is volledig opnieuw ontworpen: het is breder en de remhendels zijn verplaatst voor een betere ergonomie, de bedieningselementen zijn gegroepeerd in twee verchroomde elektrische blokken die doen denken aan de versnelling op het stuur van de traditionele Vespa. Hierdoor zijn de bedieningselementen eenvoudiger en intuïtiever te gebruiken. Nieuw zijn ook de handgrepen met kleinere eindstukken, en de spiegels. De algemene indruk van een strakkere styling zet zich voort op het beenscherm, waar de handgreep van het keyless systeem het contactslot vervangt en de zwarte banden van het dashboard nu samenkomen in een enkel element waarin ook de tassenhaak in het midden is weggewerkt.

Praktisch op zijn best: nieuw LCD-bedieningsinstrumenten en keyless systeem 

Na de invoering van het TFT-kleurenscherm op de SuperTech-versie, hebben alle andere versies nieuwe bedieningsinstrumenten gekregen. Deze instrumenten zijn nu completer en benutten het volledige potentieel van het VESPA MIA-connectiviteitssysteem (standaard op SuperSport en SuperTech, accessoire op de andere uitvoeringen).
Een perfecte combinatie van de historische elegantie van Vespa-instrumenten en innovatie. De stijlvolle analoge snelheidsmeter is gebleven, waaronder nu een 3″ LCD-display is geplaatst die een schat aan informatie weergeeft (maximale snelheid, gemiddelde snelheid, huidig verbruik, gemiddeld verbruik, actieradius en acculaadstatus). Bovendien toont het display alle meldingen met betrekking tot oproepen, berichten en muziek, als het voertuig is aangesloten op een smartphone via het VESPA MIA-systeem.

De spreekwoordelijke functionaliteit en het gebruiksgemak van de Vespa GTS zijn verder verbeterd door de introductie van het keyless systeem, waarmee het voertuig van het contactslot wordt gehaald zonder de traditionele sleutel in te steken. Dit maakt het starten, het openen van het zadel en het inschakelen van het stuurslot gemakkelijker: dit is nu mogelijk met de afstandsbediening in de zak. Op het beenscherm is de klassieke contactschakelaar met slot vervangen door een praktische handgreep: druk hierop om het voertuig te starten (hierdoor wordt de starttoestemming geactiveerd, wat wordt aangegeven door een welkomstbericht op het instrumentenpaneel) en zet de handgreep op ON. De motor wordt zoals gebruikelijk gestart met de knop op het rechter bedieningsblok.

De motor 300 hpe: De krachtigste en pittigste Vespa ooit 

De nieuwe Vespa GTS beschikt over de nieuwste uitvoering van de 300 cc, 4-takt, vloeistofgekoelde eencilindermotor met elektronische inspuiting. De motor, die het resultaat is van de ervaring van het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van de Piaggio-groep en de 300 hpe (High Performance Engine) wordt genoemd, heeft talrijke ingrepen ondergaan om de prestaties en rijeigenschappen te verbeteren en het brandstofverbruik en geluidsniveau te verlagen.
Het maximumvermogen is 17,5 kW (23,8 pk) bij 8250 tpm, terwijl het maximumkoppel 26 Nm bedraagt bij 5250 tpm. Het vermogen laat zich onmiddellijk voelen bij acceleratie vanuit stilstand, terwijl het brandstofverbruik toch aanzienlijk is verminderd: 30,3 km/l (WMTC- norm).

De 300 hpe is de hoogst presterende motor ooit gemonteerd op een Vespa, het resultaat van nauwgezet werk door de ingenieurs van Piaggio op de meeste onderdelen. De belangrijkste doelstelling van het project was de thermodynamische efficiëntie te optimaliseren, de wrijving te verminderen en het geluid van de aandrijfeenheid te verlagen. Hierbij zijn de prestaties en de algemene rijeigenschappen verbeterd dankzij de beste gewichten en afmetingen in de klasse van deze motor.
De distributie, met enkele bovenliggende nokkenas, heeft tuimelaars met rolstoters. Dit komt de soepelheid en duurzaamheid ten goede en beperkt mechanische verliezen. Het nokkenasprofiel is scherper, waarbij het geluid van de krachtbron wordt verminderd: de verlengde openingstijd zorgt daarnaast voor een betere vulling van de verbrandingskamer, wat zich vertaalt in een hoger rendement. De klepveren zijn aangepast aan deze belasting.

Het gebruik van een multi-jet inspuiting onder hoge druk draagt ook bij tot een betere verbranding. Het verlengde aanzuigtraject verbetert het koppel bij lage toerentallen en zorgt voor een uitzonderlijk soepele rijervaring op alle snelheden. De continu variabele CVT-transmissie is gemaakt van materialen die de wrijving en het geluid verminderen. De geluidsabsorberende carterbekleding draagt tevens bij aan de geluidsreductie.
De motor wordt aangestuurd door een hypermoderne Magneti Marelli MIUG4 regeleenheid. Deze eenheid heeft een groter rekenvermogen, helpt de algehele efficiëntie van de motor te verbeteren en zorgt voor een vrijwel onmiddellijk start van de motor: na slechts twee omwentelingen van de krukas.

125 i-get motor, de nieuwste technologie voor de meest klassieke cilinderinhoud van Vespa 

Alle modellen in de nieuwe Vespa GTS-serie zijn ook verkrijgbaar met een 125 i-get motor met elektronische inspuiting, distributie met vier kleppen en vloeistofkoeling. Een milieuvriendelijke motor met de beste prestaties in zijn klasse.
De i-get motoren worden gekenmerkt door het door Piaggio gepatenteerde Start & Stop-systeem, genaamd RISS (Regulator Inverter Start & Stop System). Bij dit systeem ontbreekt de klassieke startmotor; deze is vervangen door een borstelloze ‘direct mount’ elektromotor die rechtstreeks op de krukas wordt gemonteerd. Dit biedt vele voordelen: stiller starten, lichter en betrouwbaarder, lager verbruik. Start & Stop schakelt de motor 3 tot 7 seconden na het stoppen automatisch uit (mits de motor de juiste bedrijfstemperatuur heeft bereikt). De geringste bediening van de gashendel is voldoende om de motor onmiddellijk weer te starten.

De 125 i-get motor heeft een vermogen van 10,3 kW bij 8750 tpm. Op de weg voldoet deze briljante krachtbron aan alle behoeften van de gebruiker voor dagelijks gebruik in en buiten de stad. Het uitstekende koppel bedraagt 12 Nm bij 6750 tpm, wat ervoor zorgt dat de Vespa GTS vlot kan optrekken. Toch heeft de motor een verbruik van slechts 38,5 km/l (WMTC- norm).

Technologie gericht op maximale veiligheid 

De carrosserie van de Vespa GTS, zoals altijd bij Vespa’s van 1946 tot heden, is strikt gemaakt van staal: een duurzaam materiaal dat 100% recycleerbaar en sterk is en unieke veiligheids- en dynamische kwaliteiten biedt. Het resultaat is een bijzonder briljant rijgedrag, in en buiten de stad: opwindend, wendbaar en toch geruststellend stabiel, mede dankzij de royale banden op velgen van 12 inch.
Hoewel het traditionele ontwerp met één arm is gehandhaafd, is het werkingsschema van de voorwielophanging herzien om de stabiliteit te verhogen, met name bij hoge snelheden. Hierdoor kon de ophanging bovendien anders worden afgesteld, wat ook het comfort en het rijgedrag ten goede kwam.
Voor het remsysteem met dubbele schijf zijn nieuwe klemmen en nieuwe remcilinders van Brembo gebruikt. Dit heeft de remweg aanzienlijk verkort, laat de remkracht gemakkelijk doseren voor minder ervaren bestuurders en zorgt voor een remvermogen dat ook bij sportief gebruik altijd paraat is.
De Piaggio-groep was de eerste fabrikant die ASR op scooters introduceerde. Deze elektronische tractiecontrole, die ooit alleen beschikbaar op de beste motorfietsen beschikbaar was, voorkomt het doordraaien van het achterwiel. Het ASR-systeem behoort tot de standaarduitrusting van de Vespa GTS 300 hpe familie.
Een andere belangrijke elektronische veiligheidsvoorziening, het antiblokkeerremsysteem (ABS), wordt aangestuurd door een nieuwe, krachtigere regeleenheid van Bosch.

Technische specificaties De nieuwe Vespa GTS 2022

Vespa GTS 125 – Technische specificaties

MOTOR 
Type Eencilinder 4-takt Piaggio i-get met “Start&stop”-systeem
Cilinderinhoud 125 cc
Boring x slag 52 mm x 58,7 mm
Max vermogen aan de as 10,3 kW (14 PK) bij 8750 tpm
Max. koppel 12 Nm bij 6750 tpm
Voeding Elektronische injectie
Ontsteking Elektronica met variabele timing 
Koeling Met vloeistof
Smering Natte carter
Versnellingsbak Continu variabele transmissie CVT met koppelserver
Koppeling Droge automatische centrifugaalkoppeling 

VOERTUIG 
Draagstructuur Plaatstalen carrosserie met gelaste structurele versterkingen
Voorwielophanging Mono-arm met spiraalveer en hydraulische schokdemper
Achterwielophanging Dubbele hydraulische schokdemper met in 4 standen instelbare voorspanning
Voorrem Roestvrijstalen schijf ø 220 mm met hydraulische aansturing
Achterrem Roestvrijstalen schijf ø 220 mm met hydraulische aansturing
Remsysteem 2-kanaals ABS-systeem 
Voorband Tubeless 120/70 – 12”
Achterband Tubeless 130/70 – 12”  

AFMETINGEN 
Lengte/Breedte 1980/765 mm
Wielbasis 1385 mm
Zadelhoogte 790 mm  
Inhoud brandstoftank 7 liter
Homologatie Euro 5
CO2-uitstoot 60 g/km
Verbruik (WMTC-cyclus)38,5 km/l
Vespa GTS 300 hpe – Technische specificaties

MOTOR 
Type 4-takt ééncilindermotor Piaggio hpe
Cilinderinhoud 278 cc
Boring x slag 75 mm x 63 mm
Max vermogen aan de as 17,5 kW (23,8 PK) bij 8250 tpm
Max. koppel 26 Nm bij 5250 tpm
Voeding Elektronische injectie
Ontsteking Elektronica met variabele timing; tractiecontrole ASR
Koeling Met vloeistof
Smering Natte carter
Versnellingsbak Continu variabele transmissie CVT met koppelserver
Koppeling Droge automatische centrifugaalkoppeling 

VOERTUIG 
Draagstructuur Plaatstalen carrosserie met gelaste structurele versterkingen
Voorwielophanging Mono-arm met spiraalveer en hydraulische schokdemper
Achterwielophanging Dubbele hydraulische schokdemper met in 4 standen instelbare voorspanning
Voorrem Roestvrijstalen schijf ø 220 mm met hydraulische aansturing
Achterrem Roestvrijstalen schijf ø 220 mm met hydraulische aansturing
Remsysteem 2-kanaals ABS-systeem 
Voorband Tubeless 120/70 – 12”
Achterband Tubeless 130/70 – 12”  

AFMETINGEN 
Lengte/Breedte 1980/765 mm
Wielbasis 1380 mm
Zadelhoogte 790 mm  
Inhoud brandstoftank 8,5 liter
Homologatie Euro 5
CO2-uitstoot 75 g/km
Verbruik (WMTC-cyclus) 30,3 km/l

Beschikbaarheid

Alle accessoires en stylingcomponenten van het merk Vespa zijn beschikbaar op het web. Op vespa.com weten fans van Vespa wereldwijd de Vespa Store te vinden, de webpagina’s met alle lifestylecollecties van Vespa. De Vespa Store biedt een rijk aanbod van kleding, objecten en accessoires in de klassieke stijl van Vespa. Er is voor ieder wat wils om de stijl van Vespa te beleven, zich informeel en toch elegant te kleden en zich te omringen met vakkundig gemaakte en tijdloos gevormde voorwerpen.

Written by
Jan Willem Huffmeijer

Als barbier ben ik al heel veel jaar bezig om mannen letterlijk mooier te maken. Via mijn blog B4men probeer ik niet alleen je haar mooier te maken maar ook je leven. Mijn passie voor uiterlijke verzorging combineer ik graag met de innerlijke verzorging. Ik schrijf graag over de onderwerpen die jij leest. Veel plezier op mijn blog voor mannen.

View all articles
Written by Jan Willem Huffmeijer