De Renault Clio RS Trophy, racemonster in “gewoon” sportief jasje.

Schrijven over auto’s is zo gaaf, omdat ik daardoor het voorrecht heb gekregen om te kunnen rijden met hele stoere, snelle en of dikke bakken. Waarom dan een weekje gaan rijden in een Renault Clio? Tja, dat heb ik mijzelf ook afgevraagd maar hoe mis kon ik het hebben! De Renault Clio heeft mij te pakken gehad.

De Renault Clio RS Trophy

Oké, even voor de duidelijkheid, het was geen gewone Renault Clio waarmee ik de weg op ging. Ik kreeg de RS Trophy versie onder mijn kont. Op het oog een sportieve Clio die er stoer en snel uitziet. Toch heeft hij ook iets heel gewoons over zich. Wanneer je beter gaat kijken, dan zal je van de ene verbazing in de andere vallen. Dit is iets wat ik persoonlijk heel erg gaaf vind aan deze auto. De auto ademt sportieve klasse uit zonder een paters bakkie te worden. De gele kleur heeft iets bijzonders en het lijnenspel van de auto is super agressief. De auto is in zijn totaliteit juist weer minder agressief en dit is absoluut niet negatief. Tevens zitten er twee waanzinnige Akrapovic uitlaten onder de auto. De Renault Clio RS Trophy is uitgevoerd met een 1.6 EDC benzine motor met 220 pk. Nee, ik heb geen tikfoutje gemaakt, er staat echt 220 pk! Het maakt deze Clio tot een wolf in schaapskleren!

Rijden met de Renault Clio RS Trophy

We hebben nu om de auto heen gelopen en wordt tijd om er mee te gaan rijden. Het eerste wat opvalt zijn de stoelen, dikke RS stoelen geven het gevoel dat je deze bijna aantrekt. Ik vind vaak sportstoelen wat hard en niet het meest comfortabel. De stoelen in de Renault zijn hierop een uitzondering en zitten erg lekker. Je wordt opgesloten in de stoelen, maar de houding is prima en de hardheid is lekker. De opties in de auto houden niet op, verwarmde stoelen, achteruitrijcamara, airco en cruise control. Zodra we de auto starten komt er een geweldig geluid de auto binnen. Diep laag met een hoop geknetter en gesputter zodra je het gaspedaal heel voorzichtig even in trapt om wat toeren te maken. Wauw! Dat kan weleens een leuk weekje gaan worden! Vlak voordat ik wil wegrijden word ik gewezen op het RS knopje bij de handrem. Hiermee gebeuren een paar leuke dingen met de auto als je deze indrukt. De toeren gaan omhoog, de auto wordt feller en het schakelen gaat later en sneller. Dit knopje zal ik maar eens gaan proberen! Het gas erop en rijden maar….BAM!!! Wat een bakkie!! Whahahaha!!! Ik heb het naar mijn zin!! Net weg bij Renault en een recht driebaansweg voor mij en helemaal niemand op de weg. Rustig opdraaien en vol het gas erop. Ik hoor de toeren opbouwen en de auto schiet onder mijn kont vandaan. Met een dikke knal en plof schakelt hij over naar de volgende versnelling om dit meermaals te herhalen….MEN, wat een geweld!! Shit, ik mag hier maar 80, even op de teller kijken 180…oeps! Dit kan weleens een heftig weekje gaan worden.

Niet normaal de Clio RS

Deze auto is een bijzonder auto, na de eerste paar keer rijden heb je dit wel door. Hij heeft echter ook één heel groot nadeel, met deze auto kan ik echt niet normaal rijden. Alles gaat te gemakkelijk en met te veel lol. Binnen de bebouwde kom rijd ik bijna nooit echt te hard, met de Clio RS rijd ik alleen maar te hard. Één keer het gas intrappen en je rijdt 70, opschakelen gaat zo snel en met zoveel mooi geluid dat het bijna te lekker is om het niet te doen. Een bocht voor je…oké even remmen en terug schakelen en dan langzaam de bocht door….Whahaha NOT. Een bocht voor je, stuur vast met twee handen, gas er op en vol de bocht in. Dit is wat de Renault Clio RS met je doet. Het is speelgoed en het maakt dat jongetje in je los. Wacht even, ik hoor iemand naast mij roepen, het is Marie Louise die al de hele tijd hoofdschuddend naast me zit en roept dat ik nu echt even normaal moet gaan doen. Oplossing, ik heb haar gedwongen even zelf achter het stuur te gaan zitten. Na 100 meter zag ik bij haar de oogjes knijpen, na 200 meter kwamen de mondhoeken omhoog en na 300 meter zag twee puntjes net boven de oren groeien. Het werd niet direct naar huis maar er moest even een rondje gereden worden. Ik heb haar niet meer gehoord die week. Deze auto moet je voelen en rijden om echt te begrijpen wat ik bedoel.

De Renault Clio RS Trophy voor mij?

Deze auto heeft een verkeerde uitwerking op mij. Niet lekker? Echt wel, en dit is ook heerlijk om te ervaren. Het moet echter alleen niet mijn enige auto zijn. Ik ben bang dat ik na een maand geen geld genoeg heb verdient voor de bekeuringen en ik ben waarschijnlijk ook mijn rijbewijs kwijt. Deze auto moet ik gewoon af en toe kunnen pakken om te kunnen spelen. Het allermooist is het om dan gewoon even naar een circuit te rijden en daar de auto en het beest in je los te laten. De Renault Clio RS Trophy is verkrijgbaar vanaf € 38.000 en dit is best veel geld voor een tweede auto om mee te spelen. Toch is er denk ik geen auto die voor dat geld in de buurt komt van deze beleving en prestaties. Het is dus wel één van de meest haalbare droom racemonsters. Deze auto verdient een dikke 10 maar als normale auto krijgt hij een 6 en dit maakt samen een verdiende 8.

 

Written by
Jan Willem Huffmeijer

Als barbier ben ik al heel veel jaar bezig om mannen letterlijk mooier te maken. Via mijn blog B4men probeer ik niet alleen je haar mooier te maken maar ook je leven. Mijn passie voor uiterlijke verzorging combineer ik graag met de innerlijke verzorging. Ik schrijf graag over de onderwerpen die jij leest. Veel plezier op mijn blog voor mannen.

View all articles
Written by Jan Willem Huffmeijer