DE NIEUWE VOLKSWAGEN GOLF EEN PRACHTIG NIEUW FAMILIELID.

Volkswagen bewijst dat de automobilist zich niet gek laat maken door negatieve berichten. De automobilist kiest op de eerste plaats een auto vanuit het gevoel en pas daarna komt het pragmatische aspect. Het beste bewijs hiervoor is dat Volkswagen vorig jaar de meest verkochte auto is geworden. Er is ook geen automerk die zoveel fanclubs van de verschillende modellen heeft. Volkswagen heeft ook de meest trouwe klanten die hun Volkswagen als een soort van familie zien. Veel modellen zijn ook echte iconen geworden. Neem bijvoorbeeld de Kever, de Passat, Karman-Ghia, de kampeerbusjes en natuurlijk de Golf. Deze laatste kende zijn debuut in 1974 en is met meer dan 33.500.000 verkochte exemplaren de meest verkochte Europese auto. Het mag duidelijk zijn dat je bij zulke aantallen geen slechte auto’s maakt, maar de Golf spreekt ook echt tot de verbeelding bij de kopers. Hij ziet er sportief en goed uit. Hij heeft veel ruimte en is toch heel praktisch in het (stads)verkeer. Dan het rijden met de Golf. De stoelen zitten heerlijk, het dashboard is heel overzichtelijk en alle belangrijke instrumenten zitten binnen oog- en handbereik. Hij rijdt als ’n zonnetje, is lekker sportief en heeft een uitstekende wegligging. Kortom de Volkswagen Golf is geen dweil van plastic op de weg. Bovendien is het een heel betrouwbare auto. Dus het is eigenlijk niet verwonderlijk dat de Golf zoveel trouwe fans heeft. Er zijn mensen die al meer dan 40 jaar Golf rijden, zij zijn zich een beetje familie van Volkswagen gaan voelen. En zit het dan even tegen, dan laat je je familie niet zomaar vallen. Maar de liefde komt zeker niet van één kant. Volkswagen weet zijn “familieleden” ook te verwennen met goed georganiseerde fanclubdagen. Ik mocht afgelopen augustus de Beetle-dag in Travemünde meemaken dus ik weet hoe goed ze dat doen. Daarnaast wordt je heel hartelijk en gastvrij ontvangen als je bij Volkswagen in Wolfsburg op bezoek gaat.

 

En dan zijn er natuurlijk nog de nieuwe auto’s. Pas geleden werd op het mooie Spaanse eiland Mallorca de nieuwe Golf geïntroduceerd. Ik heb kennis kunnen maken met drie modellen, de Golf GTI, de Golf en de Golf Variant. Nou kort en bondig, als je nog geen fan van de Volkswagen Golf bent, dan word je dat meteen na het maken van een proefrit. Wat een heerlijke auto’s en ze zijn zeer rijkelijk bedeeld met de nieuwste technieken op het gebied van veiligheid, comfort en infotainment. Terug kijkend kan je zeggen dat de Golf vanaf 1974 bij zijn debuut is geëvolueerd van een wat Spartaans en hoekig autootje (die toen wel zijn tijd vooruit was) naar een zeer fraaie comfortabele auto nu. “Maar wat is er dan allemaal vernieuwd” zal jij je afvragen. Nou dat is aardig wat. Hij heeft een hele nieuwe update gekregen. Het is daarom moeilijk om echt alles op te schrijven, maar ik zal een greep uit de vernieuwingen doen. Het uiterlijk: Wat gelijk in het oog springt aan de voorkant zijn de nieuwe bumpers, spatborden en koplampen met LED-dagrijverlichting. De GTI is ook nog voorzien van een nieuwe grill en LED-koplampen. Aan de achterkant ook nieuwe bumpers en nieuwe Full LED-achterlichten. De Golf is ook uitgevoerd met nieuwe kleuren en velgen. Om het helemaal compleet te maken heeft de nieuwe Golf een prachtig lijnenspel die in de overgangen mooi rond verloopt waardoor hij er heel sportief en gestroomlijnd uitziet. Onder de motorkap zitten krachtige en efficiënte benzine- of dieselmotoren die door nieuwe technologieën minder verbruik hebben. En nee geen sjoemel software! Wel zijn er allerlei mogelijkheden waaruit je kan kiezen, zoals motoren met BleuMotion technologie. De GTI is voorzien van een krachtige 169 kW/230 pk (+10 pk) motor voor de reguliere versie en een 180 kW/245 pk (+15 pk) voor de GTI Performance. Deze GTI is zo krachtig dat je vanuit stilstand in 6,3 seconde op de 100 km/u zit, m.a.w. je rolt het asfalt ermee op.

En dan de binnenkant van de Golf. Wat opvalt is de overzichtelijkheid van alle infotainmentsystemen die naar de allernieuwste mogelijkheden zijn geüpdatet. Ook de grotere touchscreenschermen hebben een hogere resolutie gekregen. De Golf heeft de nieuwste technologieën voor semi-autonoom rijden.  Dit is bijvoorbeeld mogelijk in files met het Traffic Jam Assist systeem. Met Emergency Assist kan de Golf in een noodsituatie semi-autonoom stoppen. En voor mensen met een caravan of trailer heeft de Golf het Trailer Assist systeem aan boord die zorgt voor het semi-autonoom inparkeren. Dus hoe gemakkelijk wil je het hebben? En dan heb ik het nog niet eens over het digitale instrumenten cluster, het discover Pro infotainment systeem, de vernieuwde App Connect of de onlinediensten voor het navigatiesysteem gehad.

Dit alles is natuurlijk maar een kleine greep van wat er in de nieuwe Golf aanwezig is want de auto is heel compleet met de modernste dingen die het rijden veiliger, comfortabeler en leuker maken.

Zoals gezegd heb ik in drie verschillende varianten van de Golf gereden. Ze hebben met elkaar gemeen dat ze fantastisch comfortabel en soepel rijden. Natuurlijk is de GTI een echte sportwagen. Snel en heerlijk fel maar met een hele vaste wegligging. Je trekt hem heerlijk de bochten door en accelereert grandioos direct als je weer op een recht stuk zit. Dus wil je echt sportief rijden dan is de Golf GTI een fantastische keus en veel goedkoper dan een Porsche of Ferrari maar zeker net zo’n prachtige blikvanger met een geweldig lekker geluid uit de uitlaat.

De “gewone” Golf is er in de uitvoeringen Trendline en Comfortline. Beide zijn heel compleet maar de Comfortline heeft wat meer uitrusting. Ze rijden als een zonnetje, soepel, snel, direct reagerend én veilig. Beide zijn uitgerust met het systeem dat vermoeidheid kan herkennen. Waarschijnlijk zal dat niet zo vaak in werking hoeven komen omdat het rijden in de Golf heerlijk ontspannend is.

Heb je veel ruimte nodig omdat je een groot gezin hebt of vertegenwoordiger of ZZP’er ben en een ruime en representatieve auto nodig hebt, dan is de Golf Variant de ideale auto. Hij heeft voldoende ruimte om met z’n vijven en een kampeeruitrusting erop uit te trekken of voor je ambulante handel.

Als slotconclusie durf ik te stellen dat de nieuwe Golf de Volkswagenfamilie weer naar een hoger niveau brengt. Het is beslist meer dan de moeite waard om bij de Volkswagen dealer een afspraak te maken voor een proefrit. Ik ben ervan overtuigd dat je tijdens het rijden zal merken dat je met een heel fijn familielid te maken hebt. Het zal mij dan ook niet verbazen als je dan ook wel lid wilt worden van deze familie.

Jos Huffmeijer voor www.b4men.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*Foto’s gemaakt: Marke / Volkswagen

 

Written by
Jos Huffmeijer

In 1994 raakte ik bijzonder gepassioneerd door de drank cognac. In de jaren daarna bouwde ik mijn kennis hiervan uit en startte in 1998 mijn bedrijf Le Nez Promotion om professioneel het mooie distillaat cognac te gaan promoten. In 2004 werd ik ambassadeur van Rémy Martin cognac waar ik mij nog steeds met heel veel plezier voor inzet.
Sinds ’n jaar of 5 schrijf ik ook voor B4men over drank en auto’s wat ik heel leuk vind en hier heel veel plezier aan beleef. Dat hoop ik nog vele jaren te blijven doen.

View all articles
Written by Jos Huffmeijer