Filmrecensie: The Predator (2018)

Menig Sci-fi actie-filmliefhebber onder ons is waarschijnlijk wel bekend met The Predator films. De franchise bestaat ondertussen uit een hele reeks aan strips, een aantal videogames, drie originele films en twee cross-over films. Met dit in het achterhoofd schoof ik vanmiddag aan voor de persvoorstelling van The Predator bij Warner Bros Studio in Amsterdam. Nu luidt de vraag: Is The Predator een uitgemolken franchise of zit er nog wel degelijk rek in?

‘Geloof het of niet, ik heb aliens gezien’.
Krachtige, buitenaardse jagers zijn wederom teruggekeerd naar aarde. Wanneer een van hen een crashlanding maakt en er zodoende verschillende geavanceerde technieken in de handen van het zoontje van majoor Alan ‘Dutch’ Schaefer belanden, slaat het noodlot toe. De bloeddorstige, met messen als vingers bewapende wezens keren elke steen ondersteboven en verscheuren alles wat op hun pad komt, puur en alleen om de op aarde verborgen technologie weer onder hen te brengen. Schaefer, tevens militair binnen de sniper-divisie, komt een groepje oorlogsveteranen tegen uit een divisie die speciaal ingericht is voor hen die een posttraumatische stoornis opgelopen hebben. Samen vormen zij een team om zodoende de indringers met grof geschut weer terug het universum in te knallen. De film is de vierde film binnen de reeks en van oorsprong geschreven als sequel op de vorige Predator film uit 2010. De cast bestaat deze keer onder anderen uit Boyd Holbrook (Narcos, Logan), Olivia Munn (X-Men Apocalypse, Magic Mike) en Alfie Allen (Theon Greyjoy uit Game of Thrones). De regie is onder leiding van Shane Black (The Predator 1987, Iron Man 3).

Wannabe Marvel?
Ik ben me ervan bewust dat The Predator een character is dat een perfect fit zou zijn binnen het Marvel universum. Echter is dat niet het geval, maar heeft het er alle schijn naar dat regisseur Shane Black aspecten uit de Marvel films overgenomen heeft, namelijk: goedgeplaatste grappen, een overduidelijke bad guy, een heldhaftig team en een rijke, arrogante corporatie in het kielzog van dit heldhaftige team. Het concept van deze filmt neemt zich dan ook prima voor de ‘Marvel-formule’ – om het zo maar even te noemen. Beter goed gestolen dan slecht bedacht.

Interessant koppeltje
Al hoewel ik de vorige Predator om wat voor reden dan ook aan mij voorbij heb laten gaan, ben ik zeker bekend met de franchise. Het plot van deze film mag dan wat oppervlakkig en kaal doen voorkomen, de cast is daarentegen strak neergezet. Het groepje (‘jonge’) oorlogsveteranen hebben allen hun uitgesproken, gekke karakter en de eeuwig jong blijvende Olivia Munn is op een interessante manier geïntroduceerd. De dialogen tussen hen lopen vlot, zitten vol (soms goede, soms flauwe) grappen en geen van hen valt echt volledig buiten de boot.

Actie en bloedvergieten
Zoals ik eerder al beschreef, is de plot op weinig manieren uitgebouwd. De achterliggende gedachte van bepaalde acties en wendingen hadden van mij iets verder ontwikkeld mogen worden. Toch heeft de film absoluut zijn charme. De actiescenes zijn hard, spectaculair en bevatten de nodige bloedspetters. Mocht je een beetje into Sci-Fi zijn, dan is dit een absolute aanrader. Ook de referentie naar Terminator zal ongetwijfeld opgemerkt worden door de echte nerds onder ons! Trommel een groepje vrienden op en check de film snel op het grote doek!

Benieuwd naar deze film? Bekijk dan ook nog even de trailer hieronder. The Predator draait vanaf 13 september in de Nederlandse bioscoop.