SelectSelect

De e-bike op de trekhaak

De e-bike op de trekhaak B4men

De elektrische fiets krijgt steeds meer gebruikers. Vergeleken met 2019 zijn er in 2020 dertig procent meer e-bikes verkocht. Van alle verkochte fietsen is de helft met trapondersteuning. Bijna 550.000 duizend e-bikes zijn er verkocht. De gemiddelde prijs voor een elektrische fiets bedraagt zo’n 2.259 euro.

Speed pedelec

De tijd van de oubollige fiets geschikt voor ouderen is al lang verleden tijd. Kent u nog de Spartamet? Het was overigens geen elektrische fiets, maar een fiets met benzinehulpmotor. Zoals de nog vroegere solex werd het beschouwd als een snorfiets. Vergelijkbaar is er nu de speed pedelec. De fiets heeft een sterke aandrijflijn en een geïntegreerde accu waarmee je 45 kilometer per uur kunt fietsen. Dit is de maximale snelheid die je met helmplicht mag rijden in Nederland.

Fietsrecreatie

De elektrische fiets wordt ook gebruikt voor recreëren. Veel mensen zoeken een leuke tourrit in Nederland en nemen de elektrische fietsen mee op de auto. Gelet op het gewicht van deze fietsen is er uitsluitend een fietsendrager op de trekhaak mogelijk. Een gewicht van gemiddeld 25 tot 30 kilo is immers niet gemakkelijk te tillen en te zwaar voor transport op het dak of achterklep. 

Fietsdrager op trekhaak

Diverse fabrikanten leveren fietsdragers voor bevestiging op de trekhaak zoals het Nederlandse merk Hapro Atlas 2. Deze fietsendrager heeft een maximaal draagvermogen van 60 kilogram. Met een Hapro oprijgoot voorkomt je dat je de fietsen op moet tillen. Fietsen kunnen op een snelle manier vastgegespt worden. Een fietsendrager op de trekhaak is de meest stabiele en veilige manier om fietsen te vervoeren. Kies wel de juiste dragers want er zijn er ook die maar een maximale belasting van 40 kilogram hebben.


Voor de liefhebbers is er een waterstoffiets in ontwikkeling. In Frankrijk is er de Alpha 2 ontwikkelt. Een fiets op waterstof met een actieradius van 100 km. Het tanken gebeurt overigens sneller dan een fietsaccu opladen. Je hebt wel een waterstoftankpunt nodig en die zijn er nog niet zoveel. 

De e-bike op de trekhaak B4men
Written by
Jan Willem Huffmeijer

Als barbier ben ik al heel veel jaar bezig om mannen letterlijk mooier te maken. Via mijn blog B4men probeer ik niet alleen je haar mooier te maken maar ook je leven. Mijn passie voor uiterlijke verzorging combineer ik graag met de innerlijke verzorging. Ik schrijf graag over de onderwerpen die jij leest. Veel plezier op mijn blog voor mannen.

View all articles
Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .
Written by Jan Willem Huffmeijer