Straight Outta Compton. Hard, eerlijk en met gruwelijke rap muziek + Winactie

Film en series recensies / reviews

Vandaag een Blu-Ray tip vanuit B4men. De film Straight Outta Compton is voor mij één van de meest indrukwekkende films die ik de afgelopen tijd heb gezien. Drugs, politie geweld, rasisme, aids en gruwelijk goeie rap muziek, het zit allemaal in deze film. Voor de liefhebbers heb ik aan het eind van het artikel nog een te gekke prijsvraag waar je de Blu-Ray Straight Outta Compton kan winnen met een te gekke New Era cap van Go Britain.

Straight Outta Compton

De film gaat over de opkomst van de gangster rap groep N.W.A. rond 1985. Ik moet eerlijk zeggen dat ik toen 3 was en ik heb dus niet echt heel veel mee gekregen van deze tijd. Toch was ik enorm verbaasd hoeveel ik toch wist. De groep N.A.W. bestaat namelijk uit nu grote namen in de rap muziek: Dr. Dre, Eazy-E , Ice Cube, Mc Ren en Dj Yella. Iedere dag worstelen deze jongen mannen in de beruchtste wijk Compton met het leven. Hoe blijf je op het rechte pad, er is geen geld en de politie is verschrikkelijk racistisch. De jonge rappers besluiten een groep te vormen waarin zij over het leven in de “hood” op doodeerlijke wijze vertellen. Het succes is enorm en door het succes ontketenen zij een ware revolutie die tot op de dag van vandaag nog steeds weerklinkt. Vooral het politiegeweld en de onderdrukking vanuit de overheid krijgt een hoofdrol in de songteksten van de mannen. Helaas heeft het succes ook een keerzijde en naarmate het succes groter wordt en de ongelijkheid qua verdienste in de groep ook, gaat het helemaal fout. Rappers stappen uit de groep en een kleine oorlog onderling wordt ook via teksten en intimidatie uitgevochten. Vooral rapper Eazy-E heeft het leven van een ster snel ontdekt en met alles wat hierbij komt kijken. Drugs, drank en vrouwen, het zal uiteindelijk letterlijk zijn ondergang worden. Hij overlijd op 31 jarige leeftijd aan de gevolgen van aids, toen der tijd een dodelijke ziekte die alleen bij “homo’s” voorkwam…niet dus!! Er zit echt een verschrikkelijk goed verhaal in de film en het meest indrukwekkende is dat doordat ik mij nog echt dingen kan herinneren en de personages ook “ken” komt het ook echt heel dichtbij.

Straight Outta Compton Specs:

FILMMAKERS:

• Cast: O’Shea Jackson, Jr., Corey Hawkins, Jason Mitchell, Neil Brown, Jr., Aldis Hodge, Paul Giamatti Regie: F. Gary Gray
  • Scenario: Jonathan Herman, Andrea Berloff
  • Verhaal: S. Leigh Savidge, Alan Wenkus, Andrea Berlin
  • Producenten: Ice Cube, Tomica Woods-Wright, Matt Alvarez, F. Gary Gray, Scott Bernstein, Dr. Dre
  • Uitvoerend Producenten: Will Packer, Adam Merims, David Engel, Bill Straus, Thomas Tull, Jon Jashni,
  • Hoofd Cinematografie: Matthew Libatique, ASC Production
  • Designer: Shane Valentino
  • Montage: Billy Fox, Michael Tronick
  • Muziek: Joseph Trapanese

WinActie B4men en Go Britain

Naast te gekke muziek was ook de kleding in die tijd erg belangrijk voor de groep. Go Britain verloot onder één van de lezers van B4men een bijzondere New Era cap. Deze winnaar krijgt ook de Blu-Ray van Straight Outta Compton. Wat moet je hiervoor doen?

• Ga naar de Facebookpagina van B4men like deze en deel het bericht over Straight Outta Compton.
  • Vertel mij onder het bericht op Facebook wat de afkorting is van de groep uit de film.

De winnaar krijgt 27 februari persoonlijk bericht.