Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on Google+

Dat Mazda fantastische auto’s maakt is onderhand wel bekend. Maar wat maakt Mazda nu zo bijzonder? Dat is dat Mazda hun auto’s ontwerpt en bouwt vanuit traditionele Japanse cultuurbegrippen en waardoor ze de auto’s dichter bij de berijders brengen. Zo’n anderhalf jaar geleden was ik bij de presentatie van de nieuwe MX-5. Bij deze presentatie stond het begrip “KODO” centraal wat zoveel betekent als “Ziel van beweging”. Nu, pasgeleden, bij de presentatie van de nieuwe Mazda MX-5 RF werd het begrip “JINBA ITTAI” geïntroduceerd.

Jinba Ittai maakt jou één met de auto

Kijk je naar Japan dan valt de hoge beschaving op. Japanners hebben voor zowat alles wat ze doen rituelen die vaak al eeuwen geworteld zijn in hun cultuur. Dit heeft alles te maken met het respect dat Japanners hebben voor alles wat er is en zien de mens als onderdeel van het grote geheel. Zij zullen niet snel hoogmoedig gedrag vertonen, maar eerder eenvoudig en nederig. De hele Japanse cultuur is gebaseerd op verbondenheid. Bij de mens komt dit begrip naar voren in de eenheid van lichaam en geest. Je vraagt je misschien af wat dit nu met auto’s te maken heeft? En het antwoord is simpel: namelijk alles. Mazda maakt auto’s vanuit de Japanse kernwaarden, zij willen zoals ze zelf zeggen een emotionele band creëren tussen de bestuurder en de auto. Zij willen lichaam en geest versterken door middel van rijplezier en noemen dat “Jinba Ittai” wat de eenheid tussen ruiter en paard betekent. Om het begrip “Jinba Ittai” toe te passen heeft Mazda een wetenschappelijk onderzoek opgezet om te bekijken hoe mensen in een auto achter het stuur zitten en wat dit betekent voor lichaam en geest. Zij onderzochten welke spieren er gebruikt worden tijdens het rijden en welke belasting dit geeft. Ook onderzocht men de oogbewegingen zoals waar wordt opgelet tijdens het rijden? Hoe reageren ogen op wat hen tegemoetkomt?

Niet alleen de lichamelijke kant kwam aan bod, ook onderzocht men welke emoties het rijden oplevert. Waar zit het plezier en waardoor krijg je het “kippenvel-gevoel”? Ook hoe iemand reageert in bepaalde situaties en wat levert stress op? Daarna werden alle elementen samengebracht en vertaald naar het Jinba Ittai begrip. Je kan dus zonder overdrijving zeggen dat Mazda auto’s bouwt rond de bestuurder zoals een kleermaker een pak aan meet. Het is deze harmonie die de beleving van het autorijden op een heel hoog niveau brengt.

De Mazda MX-5 RF

Bij mijn eerste ervaring met de Mazda MX-5 ben ik over deze auto razend enthousiast geworden. Het was dan ook een feest om weer naar Barcelona af te reizen om kennis te maken met de nieuwste generatie van dit icoon de Mazda MX-5 RF. RF staat voor “retractable fastback” wat in het kort gezegd erop neer komt dat het softtop dak hier vervangen is door een hardtop dak. Hierdoor ontstaat bij een gesloten dak een stijlvolle coupé en als je het dak opent krijgt hij een cabrioachtig uiterlijk terwijl je wel het gevoel van een sportwagen blijft behouden. Het openen en sluiten van het dak is één druk op de knop en duurt maar 13 seconden. De Mazda-ingenieurs hebben voor het extra gewicht van het dakmechanisme en het hogere zwaartepunt uitstekende oplossingen weten te vinden die de stijfheid vergroot, maar het sportieve rijden niet nadelig beïnvloed. Mazda levert met de MX-5 RF het ultieme sportwagenpakket. En ja het was fantastisch om in deze nieuwe auto te rijden in de bergachtige en bochtige omgeving van Barcelona. De auto zit ook echt als een “maatpak” waardoor niet alleen het rijplezier vergroot, maar het rijden ook veel minder vermoeiend is. Hij heeft een prachtig interieur met alle instrumenten overzichtelijk en gemakkelijk bij de hand.

De Mazda MX-5 RF is natuurlijk meer dan alleen de binnenkant. De ontwerpers zijn voor deze nieuwe versie het “KODO” design van de vorige, 4e generatie, trouw gebleven.  Met het ontwerp van de ND won Mazda de award “World Car Design of the Year 2016” en werd tevens uitgeroepen tot “World Car of the Year 2016”. Zeer prestigieuze prijzen dus. Het prachtige ontwerp van de MX-5 RF met de “KODO-ziel” staat op 16 of 17 inch lichtmetalen velgen, heeft goed gebalanceerde proporties en elegante en dynamische lijnen. Kortom: klasse, oogstrelend en sportief.

Veiligheid heeft voor Mazda de eerste prioriteit. Dus ook deze MX-5 RF is standaard met heel veel veiligheidsmaatregelen uitgevoerd. Zoals ook het infotainment instrumentarium helemaal up-to-date is. Zoals al gezegd, het rijden in deze sportwagen is echt helemaal geweldig. Door zijn speciaal afgesteld onderstel en aanpassingen van besturing en remsysteem is het rijgedrag van de MX-5 RF wat verfijnder dan van zijn voorganger. Vanwege het hogere gewicht zijn de stabilisatorstang vóór, de veren achter, de verbindingen, de bumpstops en de gasdruk in de schokdempers aangepast. De dempingsslag en de grip werden hierdoor verbeterd. Net als zijn voorganger heeft de MX-5 RF een hele directe respons op de instructies en schakelt hij heerlijk kort.

De nieuwe MX-5 RF modellen

De nieuwe MX-5 RF is leverbaar in twee lichtgewicht benzinemotoren: de 1.5 SKYACTIV-G en de 2.0 SKYACTIV-G. De auto is leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingbak en een zestraps automaat. De 2.0 SKYACTIV-G is in Nederland alleen verkrijgbaar in combinatie met het regeneratieve remsysteem i-ELOOP. Veiligheid is, zoals gezegd, voor Mazda van het grootste belang. Dus je treft het meest geavanceerde i-ACTIVSENSE veiligheidssysteem met radar- en cameratechnologie aan. Verder bezit de MX-5 RF o.a. Blind Spot Monitoring, Lane Departure Warning System, High Beam Control, Adaptive Front-lighting System enz., enz. Met andere woorden: deze auto is veiliger dan ooit.

Tot slot wil ik ook nog melden dat Mazda de MX-5 RF heeft voorzien van de mooiste kleuren die ooit op een auto zijn gespoten. Ik vind het “Mazda-rood” al prachtig en veel stijlvoller dat het protserige en agressieve rood van b.v. een Italiaanse sportauto. Maar door het door Mazda ontwikkelde Takuminuri spuitproces zijn de kleuren rood en grijs mooier dan ooit geworden. Drie coatinglagen met transparante, reflecterende en gekleurde lak zorgen voor een uniek metallic-effect door een gelijkmatig patroon met aluminium snippers in de ultradunne reflectie-laag.

De adviesprijzen voor de Mazda MX-5 RF lopen vanaf €35.480,-  tot €44.880,-.

Hoeveel redenen heb je nog nodig om naar de Mazdadealer te gaan en deze prachtige sportwagen te gaan bekijken? Ik zou zo denken dat wat ik hier beschreven heb al voldoende zou moeten zijn om een afspraak voor een proefrit te maken. Wie weet rijd jij dan al in het voorjaar met de MX-5 RF als een prins over de Europese wegen, want met de aanschaf van deze sportwagen neem je natuurlijk ook een extra lange vakantie, zodat je de band tussen jou en de MX-5 RF extra sterk kan maken. Dus geniet van deze Jinba Ittai beleving.

 

Jos Huffmeijer voor www.b4men.nl

 

 

 

 

 

 

Foto’s: Mazda, van der Vaart Fotografie en B4men.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on Google+