Game Review: Splatoon 2 (SWITCH) – paintball maar dan anders

Splatoon 2, misschien ken je het van het eerste deel met Inklings die elkaar helemaal onderkliederen met verf. Maar dan nu het vervolg en dus Splatoon 2! Inklings zijn de wezens die zich zowel als mens en als inktvis kunnen transformeren. Daarom ook hun gekke haar. Het heeft alleen ook wel een heel nuttig iets om zich tot inktvis te kunnen transformeren! Deze game leek mij echt wel wat, omdat ik zelf ook best een tijd gepaintballed heb en vroeg mij af of een variant hiervan ook wel een beetje de herinnering terug lieten komen.

Gekke Inklings

Als je de game start kan je je eigen inkling maken, super leuk! Om het toch nog een persoonlijke touch te geven. Verder word je neergezet Inkopolis Square. Dit is eigenlijk waar je altijd terugkeert. Er wordt dan kort uitgelegd hoe of wat alles werkt, waar ieder winkeltje zit en ook iets wat een beetje schimmig en geheim is. Laat ik nou daar als eerste naartoe gaan om te kijken wat dat is.

Hier begin je dus met Hero Mode, dit is de verhaal modus van Splatoon 2. Handig om dit eerst te doen, dan begrijp je een beetje hoe het spel werkt, mocht je het nooit eerder hebben gespeeld. Ook hoe de wapens werken, wordt stap voor stap uitgelegd. Ieder level kan je op een gegeven moment kiezen uit een ander wapen dat bij dat level past. Je kan meteen oefenen wanneer je ze online gebruikt, maar je kan ze ook testen in de wapen winkel. Na de eerste sectie te hebben afgerond, ben ik eigenlijk meteen door gegaan naar de online modus, want daar heb ik het meeste over gehoord. Misschien dat ik dit later nog oppak.

Paintball maar dan anders

Ik heb eigenlijk alleen nog maar één game modus gedaan, dat is die van het standaard gevecht. Als je namelijk niveau 10 behaalt kan je profgevecht doen en daarna toernooi gevecht. Hier zijn andere modussen te bespelen. Bij de standaard game modus speel je grondoorlog of ook wel turf war genoemd. Je moet zoveel mogelijk grond bedekken en dan win je als team. Soms is dit zo zenuwslopend dat je aan het einde van het potje denkt ooooo dit hebben we net aan gewonnen en dan zie je helaas dat je maar 43 van het veld hebt kunnen pakken.

De eerste keer dat ik online speelde voelde toch wel een klein beetje als digitaal paintballen, zeker de geluiden die van de splatmarkers afkwamen kwamen goed overeen en was grappig om te horen. Iedereen was al druk bezig met de grond te bezetten terwijl ik een beetje als een halve zool door het veld aan het rennen was, niet heel tactisch, maar toch gewonnen. Nu ben ik pas bij Niveau 5, maar je merkt al na niveau 4 dat je bepaalde voorkeuren gaat krijgen van wapens.

Van pistolen tot kwasten, ze hebben het allemaal. Nu moet ik zeggen dat mijn favoriet de klodderroller is. Ja, ik weet het echt best wel kinderachtige namen maar goed ze zijn wel leuk haha. Het is eigenlijk gewoon een XXXXL verfroller die een groot stuk kan bezetten, zo is het veld binnen no-time goed gevuld. Het enige nadeel is dat het een korte afstandswapen is. Hierdoor kun je wel heel veel damage doen van dichtbij maar moeilijk van een afstand snel dichterbij iemand zal kunnen komen…. tja dan word je zelf geverfd.

Per twee uur krijg je weer nieuwe mappen, ze rouleren het een beetje. Mij had het leuker geleken als je met het team waarmee je speelt een keuze kon maken dat je er dan bijvoorbeeld wel drie keuzes krijgt maar daar uit kan kiezen en dat die drie elke keer ook weer rouleren. Maar ik moet zeggen dat voor trainingsdoeleinden je sneller kan wennen aan één map dus dat moet ik ze wel mee geven.

Dress yourself

Wat Splatoon 2 ook leuk maakt, is dat je gigantisch veel kleding kan vrij spelen naast de wapens. Door online potjes te spelen krijg je dus XP en geld, zodat je per niveau weer nieuwe dingen kan kopen in Inkopolis Square. Nu baseer ik de kleding keuzes op de skills rather dan of ik er goed uitzie, want sommige shirtjes waren gewoon beter haha. Ieder kledingstuk heeft net zoals de wapens dus hun eigen vaardigheden die zich kunnen upgraden naarmate je ermee speelt. Kijk zeker wat jou het beste lijkt en pas zonodig aan, zodat jou speelstijl optimaal benut wordt. Hoe meer je wint des te meer je krijgt natuurlijk.

Nog meer?

Er is ook nog een game modus extra bijgekomen in Splatoon 2 ten opzichte van het eerste deel, namelijk Salmon Run. Hier speel je samen met drie anderen om hordes Octolings kapot te maken en zo af en toe ook een baas. Het doel is om gouden eitjes in een bastketbalhoop te krijgen en daardoor dus punten te krijgen bij de baas, zodat je spullen kan unlocken. Er is dus zat te doen in Splatoon 2 en te weinig tijd om alles in één keer goed te doen. Ik kan zo maar bedenken dat je niet zo snel klaar bent met deze game, want Nintendo had ook beloofd gratis content updates te geven wat wel super leuk is!

Splatoon 2 is een leuke kleurrijke shooter op een wat instapniveau maar toch met heel erg hectische tintjes in de online modus. Ook leuk voor kinderen wie je geen echte shooter zoals CoD wil laten spelen. Het ziet er namelijk ook wel een beetje vriendelijk uit. Het is ook helemaal in het Nederlands waardoor het voor kids dus ook goed te volgen is! Verder is het goed uitgewerkt en ben ik eigenlijk bijna geen gekke dingen tegen gekomen zoals bugs. Had ik ook niet verwacht, Nintendo kenende. Ik denk dat ik nog wel even zoet ben met deze game voor als ik ergens naartoe ga, want dat is ook het makkelijke van de Switch. Ik zie jullie bij de volgende blog laters!