Game review Rise Of The Tomb Raider: 20 Year Celebration (PS4)

Samen met de beeldschone Lara Croft op avontuur, dat leek mij wel wat! Zelf heb ik namelijk nooit een Tomb Raider game gehad, ik heb weleens een demo gespeeld maar daar bleef het bij. En toen ik eens op bezoek was bij iemand in het ziekenhuis heb ik een deel van de film gezien waarbij Lara Croft gespeeld werd door Angelina Jolie. Er zijn in ieder geval in de afgelopen jaren flink wat Tomb Raider games uitgebracht en ik kreeg de kans om de 20 Year Celebration uit te proberen en te reviewen! Het spel werd in november 2015 uitgebracht voor Xbox One en Xbox 360 en in januari 2016 voor Windows. Het spel is in oktober 2016 ook uitgekomen voor de PlayStation 4, dus wij Playstation gebruikers hebben een aardige tijd moeten wachten voordat we aan de slag konden gaan met deze game.

Het eerste wat mij opviel toen ik deze game binnen kreeg, dat dit een special edition is en niet zo maar eentje, de 20 Year Celebration Artbook Edition bevat namelijk:
– Rise of the Tomb Raider game
– Gelimiteerde artbook
– Alle eerder gereleasde DLC (Baba Yaga, Endurance Mode, Cold Darkness Awakened, 12 outfits, 7 wapens & meer dan 35 Expedition Cards)
– Extreme Survivor moeilijkheidsgraad
– “Blood Ties” missie waarin je Croft Manor kan verkennen
– Co-op Endurance Mode – Werk samen om te overleven
– “Lara’s Nightmare” – Vecht tegen hordes zombies in deze nieuwe missie
– Nieuwe Cold Weather outfit geïnspireerd door Tomb Raider III
– Vijf classieke Lara Croft in-game modellen die je kan gebruiken in Expedition Modes

Ik kon dus flink aan de slag gaan en ik denk dat dit spel niet snel zal gaan vervelen.

Het spel borduurt verder op het verhaal van de game uit 2013. Je begint meteen in de vrieskou en leert zodoende de controls. Je hebt zat tijd, want welke knoppen je moet indrukken om iets tegen te gaan of om juist een actie te ondernemen, zoals de pikhouweel in het ijs zetten, gebeurt namelijk in slowmotion. Alles wat kon breken kon ook echt breken en er ging een hoop fout. De eerste 10 minuten zit je toch echt wel op het puntje van je stoel, ik was echt benieuwd of alles zo spannend was als nu. Na het eerste stuk en een beetje uitleg over de controlls ga je terug in de tijd. Het spel legt  uit wat er hiervoor allemaal gebeurd is. Lara is op zoek naar de Goddelijke bron blijkt uiteindelijk, je krijgt een flashback te zien van haar vader die ooit die zoektocht jaren geleden is begonnen. Daarna kom je erachter dat er ook nog een andere organisatie, die wat minder vriendelijk is, ook op zoek is naar diezelfde bron, die organisatie heet Trinity.

Wat mij opviel en wat ik de laatste tijd niet zo vaak meer heb gezien, is hoe mooi ze de omgeving hebben gemaakt rondom dit spel! Echt heel waanzinnig en ik heb op zekere momenten echt even stilgestaan hoe mooi ze dit gemaakt hebben. Zeker als je naar boven klimt op een ijswand of tussen de bomen springt om vervolgens naar beneden te glijden via een zipline. De animaties vond ik al vanaf het begin heel erg mooi: de kledingenstukken, het haar van je karakter en zeker niet te vergeten hoe de gebouwen instorten, dit gebeurt in de game zoals het ook in echt zou kunnen gebeuren wat het realisme van dit spel nog beter maakt! En karakterdesign heb ik serieus nog nooit zo goed gezien als in Rise of The Tomb Raider.

Het verhaal vind ik zeer goed en is makkelijk te volgen, je vindt onderweg ook nog stukken boek of script. In principe hoef je dit niet te volgen, want de rode draad word vaak uitgelegd in de cutscenes. De game zelf kan je op verschillende manieren spelen. Je kan sneaky je enemy kapot maken met je pijl en boog of gaat full carriage in het aanvalsgebied met je pistool en knalt alles kapot wat los en vast zit. Soms wil ik weleens sneaky een enemy dood maken maar toch door onverwachtse bewegingen of omdat ik een beetje scheef mikte gaat het alarm af en begint alle hectiek om zo snel mogelijk de enemy’s uit te schakelen. Ondertussen moet je ook nog puzzels oplossen, deze vond ik zelf wel te makkelijk als je even te lang wachtte gaf Lara al zelf aan waar je moest wezen. Zeker ook een leuke toevoeging zijn de basecamps, elke keer als je het spel hervat kom je weer terug bij de dichtstbijzijnde basecamp. Bij de basecamp kan je ook je wapens upgraden, ammo maken, skillpunten verdelen en je outfits kiezen. Wapens upgraden en ammo maken doe je door spullen te verzamelen, bijvoorbeeld als je hout nodig hebt voor pijlen kan je bij bosjes hout pakken.

Mocht je deze game halen voor de PS4 geef ik je al wat tips mee die ik in het begin vergeten was en niet wist. Je krijgt namelijk zoveel content dat ik in het begin echt niet wist of het al geactiveerd is of dat je het zelf nog moet activeren. Dit moet je dus zelf doen, als je in het hoofdmenu terecht komt moet je naar de shop gaan en dan één keer R1 indrukken, dan kom je bij gifts terecht. Hierna kan je alle packs (uitbreidingen) activeren. Soms krijg je al helemaal geupgrade wapens en dikke kleding sets, die je kan gebruiken in de Expeditions game modus.

Deze game is het geld dubbel en dwars waard! Zeker als je het als leuk lijkt om een adventure game te spelen, in mijn ogen kon hij prima gespeeld worden zonder enige ervaring met de Tomb Raider series qua verhaallijn.

Tot de volgende game review!