Game review: Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue (PS4)

Als Disney fan en dan zeker van Mickey, mocht deze game echt niet missen. Ik had vroeger weleens gehoord van Kingdom Hearts, maar heb het eigenlijk nooit gespeeld. Nu kreeg ik de kans om Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue te reviewen en deze liet ik dus zeker niet liggen!

Wat ik al op voorhand hoorde, is als je nog nooit de vorige versies hebt gespeeld, het wel even inkomen is. Dat was voor mij ook zeker het geval, want ik snapte niet echt veel van het verhaal en er zijn een hoop opties die je eigenlijk meteen uit je hoofd moet weten en ook moet weten waar ze zitten. Weet je dit niet, dan zoek je je rot. Dit vond ik in het begin best jammer dat je meteen een vol bord krijgt. Misschien had ik dan toch even de vorige versies moeten spelen. Als het goed is, moet 3.0 hierna komen, dus ik heb nog wel even de tijd om mij goed in het verhaal te verdiepen.

Het startscherm en de daarbij behorende video heb ik met een dikke glimlach gekeken. Super mooie cinematics met echte disney muziek die Mickey aanstuurt, die als silhouette voor een ‘doek’ staat. Ik krijg altijd meteen kippenvel als ik dit soort muziek hoor, dan weet je al eigelijk genoeg dat die franchise wel heel diep zit bij mij. De game bestaat uit de remake van Dream Drop Distance, Back cover en 0.2 Birth By Sleep – A Fragmentary Passage.

Ik zal hierbij meteen weer zeggen dat ik niet teveel in zal gaan op de story line. Dit om spoilers te voorkomen, mocht je het zelf ook willen spelen! In het begin krijg je meteen een hoop op je bord in Dream Drop Distance. Zeker flink wat tutorials en dat kan een beetje afbrekend zijn voor sommige mensen. Je speelt Sora en Riku, die willen beide heel graag keyblade masters worden. Jouw taak om ervoor te zorgen dat je ze helpt om dit te worden. Dit doe je door op verschillende werelden opdrachten uit te voeren, hierbij kan je zo abrupt geswitched worden tussen characters. Dit houdt het wel leuk, maar voelt toch ook wel een beetje raar. Een beste vriend van mij, die ook fan is van deze serie, voelde ook hetzelfde hierover.

Het battle systeem in Dream Drop Distance werkt wel subliem en ziet er tevens leuk uit! Dit doe je vaak samen met een spirit die je meehelpt. Het leuke, maar voor mij in het begin lastige, was dat je best wel veel acties kan uitvoeren en ook in je omgeving flink van bepaalde objecten gebruik van kan maken. Bijvoorbeeld om een lichtmast heenslingeren om vervolgens je enemy toch wel een aardig eindje richting de lucht te lanceren. De story was voor mij wel even inkomen, maar word leuk verteld en de karakters die er tussendoor komen zitten er goed in verwoven. Vergeet ook niet de treasures te vinden, want daar zitten leuke spulletjes in!

Het is wel een leuke game, alleen had ik misschien toch de eerste twee games moeten spelen om volledig in het verhaal mee te komen. Gelukkig is die ook net uit en misschien komt die ook wel langs op de blog! Dan kan ik jullie beter vertellen wat ik er van vind als ik beide verhalen achter elkaar zet.

Ik zie jullie snel weer!