Game review: Hunting Simulator (PS4) – Virtueel jagen doet geen kwaad!

Pak je jacht geweer maar! We gaan virtueel jagen. Hopelijk vindt PETA dit ook goed, want het is tenslotte maar een spelletje. Deze week heb ik dus Hunting Simulator voor jullie klaar staan als review. Ik heb zelf al vaker op de iPad en op mijn smartphones wel eens een hunting game gespeeld. Vaak was dit vanuit één punt en kon je niet rondlopen. Bij Hunting Simulator is dit wel een ander verhaal en kan je gewoon rondlopen in een bepaald gebied waar je missies doet.

Hunting Simulator: jacht karakter uitkiezen

Je begint als eerste een character te kiezen die het beste bij jou past. Er staat een klein verhaaltje bij iedere karakter en hoe ze eruit zien. Ik koos Thomas Bailand omdat hij wel een beetje bij mij past, plus hij heeft een baard en dat is altijd goed, toch?! In het begin heb je natuurlijk niks vrij gespeeld dus is de keuze makkelijk waar je eerst start met jagen. Dit gebeurt in de Midwest Subalpine, een hoop bergen maar ook wel redelijk veel bosgebied. Het water zag er in het hoofdmenu wel stukken beter uit dan in het veld zelf, gras was er bijna niet en de grond voelde toch wel vlak aan. Je kreeg eerst een standaard jachtgeweer in je handen. Daar moet je je weg in vinden en naar bepaalde doelen lopen om de controls een beetje onder controle te krijgen. Wat mij meteen opviel is als je naar links kijkt, dat je gaat strafen naar die richting. Eigenlijk wil ik dit niet maar gewoon lopen welke kant ik op liep. Dit voelt wel een beetje gek aan bij de karakter.

Doelen en een hoop wild

In het spel heb je 37 soorten wild rondlopen en vliegen. Zo heb je dus in iedere omgeving specifieke dieren rondlopen die verspreid zijn over 12 gebieden. En wat ik al eerder zei heb je dus bossen, bergen maar ook sneeuwgebieden. Verder reageert het wild redelijk goed op hoe ze zouden moeten reageren als er op ze geschoten wordt. Soms ziet dit er een van een afstand wel een beetje gek uit. Doe je een goed schot, krijg je een Sniper Elite gevoel erbij en volg je de kogel die richting het dier gaat. Je ziet verder niet waar je hem dan precies raakt. Dit krijg je achteraf te zien in een scherm en hoeveel punten je hebt behaald om het dier neer te halen. Hier werkt afstand en welke je organen hebt geraakt ook flink mee. Zo moet je er dus goed voor zorgen het diertje zo snel mogelijk en op een mooie manier om te leggen. Werken voor je vlees dus! Zo krijg je ook minder punten als je het dier als gatenkaas behandeld.

Call of Duty lijkend met betrekking tot wapens en accessoires

Je hebt ook een hoop wapens waar je mee kan jagen, zoals bijvoorbeeld waar je mee begint een sniper maar ook pijl en bogen (compound en kruisbogen), ouderwetste browning en winchester geweren. Deze wapens kan je ook upgraden middels verschillende optieken en je kan ook ervoor kiezen om bepaalde lokfluitjes mee te nemen en poeders om windrichtingen te bepalen zodat je zeker weet dat je eerste schot telt! Deze dingen zijn zeker leuk om vrij te spelen en zorgt er redelijk voor dat je het blijft spelen. Daarentegen wordt het ook een grind wat wel minder is.

Simulatie of toch niet

Het doel van dit spel is om verschillende missies te voltooien. Schiet ‘insert dier’ neer, of als extra doe dit met een minimale afstand van 50meter. Hier moet ik wel zeggen dat het schieten in Sniper Ghost Warrior wel stukken beter is dan in deze simulatie game, wat er toch wel een beetje van af doet. Verder is het grafisch niet echt op en top en dat is zeker jammer. Zoals ik hiervoor al vertelde, is dat het gras van een afstand bijna niet zichtbaar is en dan zijn de dieren daar wel heel gemakkelijk om te vinden. De dieren worden dan echt een vlek aan het einde van de berg. Verder zijn de bewegingen niet lekker, vooral niet als je even wilt draaien. Dan gaat je character meteen strafen zoals je dit noemt (naar links of rechts wandelen). Ik wil gewoon rechtdoor gaan maar wel om mij heen kijken waar het wild zit. Het wild is ook niet altijd even snel te vinden en was ik met een dier al dik een half uur bezig om hem te zoeken… om hem vervolgens uit het zicht te verliezen. Logisch natuurlijk, want zo werkt het in het echt ook maar op een gegeven moment heb je wel genoeg gezocht en irriteer je je alleen maar aan de controls en dat is wel jammer.

Conclusie van deze game

De game is leuk om te spelen alleen een hoop gemiste kansen, waardoor ik eerder denk dat hij in de beta fase is terwijl hij gewoon echt al gewoon gereleased is. Ze hadden qua omgeving wel beter hun best kunnen doen om het een tikkeltje lastiger te maken met zoeken in het gras, maar daarbij wel dat je meerdere dieren in de omgeving hebt zodat je niet uren zit te zoeken voordat je een schot kan lossen. Daarom zou ik ook niet zeggen dat dit echt een simulator is. Meer een shooter maar dan meer voor de missies en niet om de ‘echte’ ervaring op te doen. Ga ook zeker niet altijd rennen, want dan raak je het wild nog sneller kwijt.

Ik zie jullie volgende week weer ajeto!