Game review: ARMS (SWITCH) – lange afstand boksen

Nu Eline (mijn vriendin) haar opleiding bijna ten einde is en ze bijna alles heeft gehaald, konden we de Nintendo Switch halen! Anders was dit waarschijnlijk nooit goed gekomen met leren. Die review volgt wat later… als ik er wat meer uurtjes in heb zitten. Maar van Nintendo kreeg ik een game die net uit is, genaamd ARMS! Het is dus een spel waarbij je iets met je armen doet denk ik?

Boksen maar dan van een afstand

Ik wist in het begin eigenlijk niet wat ik moest verwachten van deze game. Nintendo heeft met deze game een nieuwe twist aan boksen gegeven. Je hebt verschillende personages met verschillende bokshandschoenen, om maar even te noemen. Maar wat ze allemaal gelijk hebben is de kronkelachtige armen die fungeren als een soort van springveer. Met een Joy-Con controller in de hand kan je dus boksen, of als je lekker op de bank zit kan je ook prima met de knoppen spelen. Hierbij heeft iedere hand één arm en met de standaard controls gebruik je de A en B knop. Het is vrij simpel. Je hebt dus links en rechts als aanval of je kan ze beiden tegelijk gebruiken…. that’s it voor de aanval! Verder kan je links en rechts ontwijken en als laatste springen. Makkelijker kan het niet zijn en heb je de controls binnen 10 minuten wel goed te pakken. Dus zeker ook leuk voor kinderen, want je hebt geen leercurve zoals sommige boks spellen met combo’s.

Na de tutorial begon ik meteen met de modus Toernooi, waarbij je tien potjes speelt tot de top! Ik begon zelf eigenlijk al een beetje met een te moeilijk niveau dus stapte in bij niveau stap twee. Mijn karakter die ik ook was Ninjara, hij was een ninja en had groen aan dus dacht why not that one! Had de slag dus al snel te pakken en werkte ik mijzelf naar de top. Je speelt twee potjes per wedstrijd, mits je natuurlijk ze alle twee gelijk wint, anders worden het er drie. Een presentator zal je per game uitleggen met wie je te maken hebt. Kan soms handig zijn met welke bokshandschoenen je gaat pakken, daar zal ik later nog wat meer over uitleggen. Het eerste waar ik wel bang voor was is dat je dus alle tien de matches moet boksen. Gelukkig hebben ze hier ook weer een twist aan gegeven, door na iedere derde wedstrijd een ander soort spel modus te spelen. Om wat te noemen… target practise waarbij je doelwitten moet raken om punten te scoren en natuurlijk de meeste punten te pakken. Of volleyballen, dan kan je de grijp functie gebruiken om vervolgens de volleybal een soort ‘smash modus’ ,om het zo maar even te noemen, gebruiken zodat je hem met een hand kan neerslaan bij je tegenstander op te grond. Maar ben je te laat dan beland hij bij jou op de vloer, dus is het ook een risico. Dit maakt het toch wat afwisselender en blijft het leuk!

Verder heb je dus ook de verschillende soorten karakters en daarbij behorende bokshandschoenen. Je hebt de normale, die wat minder damage doen maar wel snel zijn. Of je hebt hele trage grote stootkogels die lijken op landmijnen die wel meer damage doen maar ook risicovoller zijn omdat je ze sneller kan afwijken. Je kan links en rechts individueel uitzoeken, dus zorg ervoor dat je weet waar je tegenstander niet zo goed tegen kan. Mocht je een toernooi hebben afgerond, dan krijg je punten. Deze punten krijg je ook met online potjes spelen en die kan je inwisselen bij de ARMS Plaza, zodat je je favoriete karakter de beste bokshandschoenen kan geven. Verder hebben de karakters ook hun eigen vaardigheden zoals Ninjara, die even kan verdwijnen en dan is de vraag of hij links of rechts van je staat.

ARMS Plaza wat ik al eerder vermelde, kan je punten opsparen om nieuwe handschoenen te unlocken. Je hebt het niet voor het kiezen maar je moet dus ook een minigame doen! Aan de ene kant wel leuk maar als je er niet zo goed in bent dan verspeel je heel snel je punten. Verder is het online gedeelte wel echt heel erg leuk. Je wordt namelijk in een soort van lobby gezet met maximaal 10 mensen (2 per console dus 20 in totaal) en vanuit daar word je met een andere speler gematched, zo speel je telkens met iemand anders.

Nintendo heeft het goed aangepakt met deze game! En het is zeker een leuk spelletje om na je werk even te spelen. Geen hoog instap niveau of bepaalde leercurve. Het is ook leuk om gezellig met ze tweeën op de bank te spelen, dus dat hebben ze ook goed opgepakt. Mocht je het boks genre leuk vinden, dan zou ik zeker even kijken naar deze game mits je de Switch heb.

Ik zie jullie weer volgende week laters! Nick Strijbos